Oznacza to, iż pierwotne zaawansowane religijne systemy polityczne to systemy referendalne. Systemy te powstały w momencie, w którym całościowy model Wszechświata został ostatecznie ukształtowany. Systemy te stanowią również docelowe systemy polityczne współczesnej ludzkości.
Co istotne, historia prawa karnego rozpoczęła się dokładnie w tym samym czasie i wynikała z tych samych argumentów. Jedna gwiazda nie może niszczyć całej galaktyki. Analogicznie jeden człowiek nie może niszczyć całej społeczności bądź wyrządzać im krzywdy. Stwierdzenie to zaowocowało stworzeniem pierwowzoru współczesnego prawa karnego, które do dnia dzisiejszego bazuje na klasycznej ścieżce przyczynowo-skutkowej, wskazanej w równaniu P1. Ścieżka nadrzędna, wskazana w równaniu P2, została zapomniana i ponownie musi zostać odtworzona. Należy również wskazać, iż związek pierwotnych systemów karnych oraz moralnych z całościowym modelem Wszechświata ukazany został w treści omawianych Pism Świętych następująco. Kiedy Izraelici odnaleźli Boga oraz wyszli z Egiptu, nastał gwałtowny nierząd oraz upadek moralności, przy jednoczesnym względnym dobrobycie. Każdy, kto dokonywał przestępstwa, uzasadniał swój uczynek Boską przyczynowością. W efekcie nastała potrzeba uregulowania zasad porządku wyższego poziomu, czyli takich, które obowiązują na poziomie całej ludzkości bądź narodu, a zarazem które obowiązują wszystkich jego przedstawicieli.
Mając na uwadze informacje zawarte w akapitach poprzedzających, należy podkreślić, iż systemy polityczne oraz systemy karne, rozważane w ujęciu historii nauki, stanowią rozszerzenie pierwotnych nauk astronomiczno-fizycznych o nauki, dotyczące ludzkości, która żyje w zorganizowanych strukturach społecznych. Nadrzędną ideą każdego poprawnie postrzeganego systemu politycznego oraz karnego jest założenie, zgodnie z którym większość posiada głos decydujący względem głosu mniejszości. Stwierdzenie to dokonane zostało na podstawie obserwacji obiektów nieba, czyli gromad galaktyk, galaktyk oraz układów gwiezdno-planetarnych, w których to obiektach większość zbioru determinuje zachowanie mniejszości, a nie odwrotnie. Wszelkie pozostałe dziedziny nauk współczesnych, które dotyczą ludzkości, wyewoluowały z nauk, które rozpoczęły się w omawianym okresie, czyli w momencie zrozumienia Wszechświata całościowego przez starożytnych, co zaowocowało również odmiennym podejściem do sensu istnienia człowieka na Ziemi oraz we Wszechświecie. Zagadnieniu temu poświęcona została odrębna, trzecia część niniejszego tekstu.